دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۴:۴۴:۲۱

مدیر طرح فاز ١٢ پارس‌جنوبی:
ساخت واحدهای جداکننده ال پی جی و اتان در برنامه فاز ١٢ نبود

باشگاه خبری فراساحل: براساس تصمیم کارفرما در دولت گذشته، تاسیس واحدهای جداکننده ال پی جی و اتان از فاز ١٢ حذف شد و گفته شد در صورت لزوم چنین درخواستی از می‌شود، بنابراین به هیچ‌وجه قرار نبود چنین واحدهایی تاسیس شوند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، حمید اکبری، مدیر طرح فاز ١٢ پارس‌جنوبی شرکت پتروپارس در نشست خبری با بیان اینکه اجرای فاز ١٢ در سال ٨٤ و به صورت بیع‌متقابل به شرکت پتروپارس واگذار شد، افزود: در دولت نخست محمود احمدی نژاد، پیشرفت این فاز به ١٥ درصد رسید، یکی از دلایلی که سبب پیشرفت کم پروژه در این بازه زمانی شد این بود که کارفرما همه وظایف اجرای پروژه را به پیمانکار واگذار کرده بود. وی ادامه داد: براساس قرارداد اولیه قرار بود فاز ١٢ یک میلیارد فوت مکعب گاز شیرین تولید کند و ٢ میلیارد فوت مکعب هم گاز ترش به پروژه ال ان جی بدهد.

مدیر طرح فاز١٢ پتروپارس گفت: برمبنای همان طرح اولیه چون قرار بود گاز ترش به واحد ال ان جی بدهیم، بنابراین باید واحد جداکننده ال پی جی و اتان هم تاسیس می‌کردیم. وی با بیان این که همان زمان پیشرفت اولیه طرح به ٧٠ درصد رسیده بود گفت: اما طرح تغییرهای بنیادین کرد، براساس تغییرهای موجود که کارفرما به ما اعلام کرد، باید به جای شیرین‌سازی یک میلیارد فوت مکعب گاز، سه میلیارد فوت مکعب گاز شیرین می‌کردیم و دیگر لازم نبود ٢ میلیارد فوت مکعب گاز ترش به واحد ال ان جی بدهیم. اکبری افزود: بنابراین در مرحله دوم، MDP  تغییر کرد و به ما گفتند گاز ترش فاز ١٢ را به صورت معمولی شیرین کنید، سخن آنها به معنای این بود که دیگر لازم نیست واحدهای جداکننده ال پی جی و اتان داشته باشیم. مجری طرح فاز ١٢ پتروپاس ادامه داد: این عامل سبب شد تا اجرای پروژه به خودی‌خود عقب بیفتد، ضمن این که در سال‌های نخست اجرا، منابع مالی در اختیارمان کم بود به‌نحوی که در مجموع ٦٦٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردیم.

وی گفت: با این حال در دولت دوم احمدی نژاد پیشرفت فیزیکی پروژه از ١٥ به ٩٠ درصد رسید، اما پیشرفت مالی ما ٧٨ درصد بود. اکبری با بیان این‌که در دولت یازدهم یعنی از مرداد ماه ١٣٩٢ تاکنون پیشرفت فاز ١٢ به ٩٧ درصد رسیده است افزود: برای رسیدن به این میزان پیشرفت در همین مدت ١,٦ میلیارد دلار هزینه شده است ضمن اینکه مجموع اقدام‌هایی که در این مدت انجام شده بسیار پیچیده بوده است و قابل مقایسه با کارهای انجام شده در سال‌های قبل نیست. وی با بیان این که پتروپارس براساس شرح کار خود حفاری چاه‌ها را انجام داده است، تصریح کرد: در سکوی  B حفاری سه چاه باقی مانده است که در حال تکمیل حفاری آن هستیم. اکبری گفت: با این حال در بخش تاسیسات دریا و خشکی ١٠٠ درصد کار انجام شده است و سه سکوی A، B  و C در حال تولید هستند. مجری طرح فاز ١٢ پتروپارس با بیان این که هم‌اکنون بیش از ٩٧ درصد اجرای پروژه انجام شده است، تصریح کرد: ١,٥ درصد از پیشرفت باقیمانده مربوط به تهیه مدارک نهایی است که ما معتقدیم در عمل مجموعه کارهای فاز ١٢ در تابستان سال آینده به پایان می‌رسد.

اکبری با اشاره به انتقادهای صورت گرفته مبنی بر اینکه تعدادی از چاه‌های سکوهای A  و C در مدار تولید نیستند گفت: همان‌طور که می‌دانید سکوی A بیش از یک‌سال است که به تولید گاز می‌پردازد بنابراین طبیعی است که هم‌اینک وارد مرحله تعمیراتی چاه‌ها شویم. وی افزود: بنابر خواسته کارفرما (شرکت نفت وگاز پارس)، هم‌اکنون برنامه تعمیر چاه‌ها را در دستور کار قرار دادیم که مطمئنیم پس از پایان مراحل تعمیراتی چاه‌ها، تولید گاز از فاز ١٢ افزایش می‌یابد. اکبری نصب تاسیسات فاز ١٢ را ١٠٠ درصد اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون در حال تکمیل کمتر از سه درصد از کارهای حفاری باقیمانده در سکوی B هستیم که با پایان این کار، این سه چاه هم به تولید می‌رسند. میدان گازی پارس‌جنوبی، بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به‌شمار می‌رود؛ مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومترمربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤.٢ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد از کل گاز دنیا و ٤٧ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. در حال حاضر، قطر، با بسیج شرکت‌های بین‌المللی، معادل ١٦ فاز پارس‌جنوبی را به مرحله تولید رسانده است و چیزی در حدود ٢ برابر ایران (٦٥٠ میلیون مترمکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می‌کند. با گشایش رسمی فاز ١٢ پارس‌جنوبی روزانه بیش از ١٧.٥ میلیون دلار و سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می‌آید. مصرف روزانه ١٥ هزارمترمکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه‌های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، یک‌هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل‌کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگی‌های فاز ١٢ است.



  کد خبر : 598
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :